Upozornění: Tento dokument slouží jako příklad práce s otevřenými daty a nepředstavuje oficiální stanovisko Ministerstva financí.
Úvod
Předmětem této analýzy je rozpočtové hospodaření obcí s rozšířenou působností (bez statutárních měst a hlavního města Prahy) v roce 2019. Analýza má tři dílčí části.
Zaprvé se analýza zabývá průběhem čerpání finančních prostředků jednotlivých paragrafů. Poznatky této části identifikují, zdali existuje set paragrafů, u kterých platí, že jsou čerpány zpravidla počátkem roku versus paragrafy, u kterých dochází k čerpání jejich finančních prostředků obyčejně koncem účetního roku.
Druhým bodem jsou přesuny finančních prostředků, ke kterým dochází na úrovni paragrafů v průběhu roku. Cílem této části je identifikovat, u jakých paragrafů dochází k nedostatečnému finančnímu plánování, a tudíž dochází ke změnám a přesunům v rámci obecního rozpočtu.
Třetí dílčí část se věnuje korelacím, vztahu čerpání finančních prostředků jednotlivých paragrafů. Korelace mají za cíl identifikovat, zdali je možné pozorovat určité trendy v přesunech finančních prostředků v rámci rozpočtu, tj. odkud se v průběhu roku peníze berou, a na co zpravidla putují. Volně tak navazuje na předchozí části, které determinují průběh čerpání a přesuny prostředků, k nimž dochází.
Průběh čerpání finančních prostředků
Zajímavým zjištěním analýzy je, že obecně lze nalézt paragrafy rozpočtu, jejichž čerpání se s blížícím koncem roku zvyšuje, zatímco směrodatná odchylka zůstavá relativně malá1. Ovšem z analýzy nevyplývají paragrafy, jejichž čerpání by mělo opačnou tendenci, tedy s průběhem roku by čerpání vykazovalo klesající trend, zatímco směrodatná odchylka by zůstavala relativně malá. To může být dáno tendencí obcí zpočátku roku zpravidla šetřit peníze na nečekané výdaje v průběhu roku.
Rostoucí trend čerpání finančních prostředků lze pozorovat u paragrafů Mateřské školy (3111), Základní školy (3113), Sběr a svoz komunálních odpadů (3722), Využívání a zneškodňování komunálních odpadů (3725), Péče o vzhled obcí a veřejnou zeleň (3745), Bezpečnost a veřejený pořádek (5351), Zastupitelstva obcí (6112), Činnost místní správy (6171) a Převody vlastním fondům v rozpočtech územní úrovně (6330). U těchto paragrafů lze tedy říct, že se za ně utrácí hlavně v druhé polovině roku.
Pro tento článek byly vybrány paragrafy Mateřské školy a Péče o vzhled obcí a veřejnou zeleň, jelikož jsou z hlediska obecního hospodaření s rozpočtem zajímavé a rostoucí trend je zde velmi patrný. Grafické zpracování zbývajících paragrafů s roustoucím trendem čerpání si lze prohlédnout v příloze. U obou paragrafů si můžeme všimnout, že směrodatná odchylky je začátkem roku menší, což naznačuje, že většina obcí v prvních měsících neutrácí příliš mnoho prostředku za péči o vzhled obce a zeleň, ani neposílá prostředky do mateřských škol. V průběhu roku se ovšem směrodatná odchylka rozšiřuje, z čehož plyne, že čerpání rozpočtu na tyto paragrafy se stává dynamičtější a samotná výše čerpání je různorodá. Odchylky stále zůstávají relativně malé (do 15 procentních bodů od průměru), tudíž se dá mluvit o rostoucím trendu v čerpání finančních prostředků těchto paragrafů na úrovní obcí s rozšířenou působností.
Přesuny finančních prostředků
Druhá část analýzy se zaměřuje na paragrafy, u nichž často dochází k velkým přesunům v rozpočtu. Konkrétně jsou přesuny charakterizovány jako největší změny v rozpočtu po změnách mezi druhým a čtvrtým kvartálem roku 2019 určitého paragrafu. Velké přesuny se dají považovat za indikátor nedostatečného finančního plánování.
K největším kladným změnám dochází u paragrafů, jež pokrývají výdaje na školství (mateřské a základní školy), bytové i nebytové hospodářství, vlastní správní činnost obcí, komunální služby, dále se během roku 2019 nejvíce navýšil rozpočet na domovy pro seniory či zachování a obnovu kulturních památek.
Co se týče paragrafů, jejichž rozpočty se naproti tomu během roku 2019 nejvýrazněji snížily, jedná se o odvádění a čištění odpadních vod a nakládání s kaly, čištění spodní vody a dekontaminaci půdy. Finanční prostředky byly přesunuty také z rozpočtu dopravy (paragrafy Provoz veřejné silniční dopravy, Ostatní záležitosti pozemních komunikací). Dále se rozpočet během roku významně snížil na výdaje spojené s územním rozvojem a plánováním, službami v sociální oblasti a politiky nezaměstnanosti, knihovnickými činnostmi a pohřebnictvím.
Navýšené paragrafy
Pořadí | ID | Paragraf | Rozpočet po změnách 2.kv. | Celková změna | Průměrná změna | Odchylka | Četnost |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 6330 | Převody vlastním fondům v rozpočtech územní úrovně | 3 685 616 776 | 1 268 569 307 | 7 086 979 | 54 346 161 | 179 |
2 | 3113 | Základní školy | 6 576 148 599 | 629 652 812 | 3 537 375 | 9 603 340 | 178 |
3 | 6171 | Činnost místní správy | 15 749 596 209 | 193 636 099 | 1 081 766 | 5 035 195 | 179 |
4 | 3612 | Bytové hospodářství | 5 550 258 994 | 160 809 896 | 934 941 | 6 667 616 | 172 |
5 | 3111 | Mateřské školy | 1 600 426 061 | 154 324 522 | 886 923 | 1 374 797 | 174 |
6 | 3639 | Komunální služby a územní rozvoj jinde nezařazené | 6 060 273 320 | 139 262 737 | 778 004 | 12 166 527 | 179 |
7 | 4350 | Domovy pro seniory | 740 643 878 | 118 859 516 | 1 650 827 | 4 149 404 | 72 |
8 | 6399 | Ostatní finanční operace | 1 952 765 241 | 96 333 827 | 553 643 | 8 584 990 | 174 |
9 | 3322 | Zachování a obnova kulturních památek | 937 049 245 | 89 454 669 | 643 559 | 3 953 707 | 139 |
10 | 3613 | Nebytové hospodářství | 2 290 272 898 | 61 400 473 | 369 882 | 5 158 192 | 166 |
Snížené paragrafy
Pořadí | ID | Paragraf | Rozpočet po změnách 2.kv. | Celková změna | Průměrná změna | Odchylka | Četnost |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2321 | Odvádění a čištění odpadních vod a nakládání s kaly | 2 172 194 622 | -134 407 271 | -809 682 | 7 091 020 | 166 |
2 | 2219 | Ostatní záležitosti pozemních komunikací | 3 820 477 944 | -74 445 875 | -422 988 | 6 057 447 | 176 |
3 | 3636 | Územní rozvoj | 190 659 664 | -49 328 149 | -616 602 | 5 051 432 | 80 |
4 | 4379 | Ostatní služby a činnosti v oblasti sociální prevence | 127 328 895 | -48 429 817 | -470 192 | 5 077 262 | 103 |
5 | 3314 | Činnosti knihovnické | 1 087 098 702 | -43 270 399 | -294 356 | 4 955 085 | 147 |
6 | 3732 | Dekontaminace půd a čištění spodní vody | 115 112 860 | -33 409 940 | -4 176 243 | 11 965 092 | 8 |
7 | 3632 | Pohřebnictví | 469 328 212 | -19 536 317 | -112 927 | 1 546 512 | 173 |
8 | 4399 | Ostatní záležitosti sociálních věcí a politiky zaměstnanosti | 224 077 244 | -13 978 694 | -103 546 | 1 092 090 | 135 |
9 | 2221 | Provoz veřejné silniční dopravy | 381 845 634 | -13 648 762 | -107 471 | 1 607 350 | 127 |
10 | 3635 | Územní plánování | 230 814 744 | -12 654 042 | -75 322 | 1 053 431 | 168 |
Korelace
Závěrečná část analýzy odpovídá na otázku, k jakým významným změnám v rozpočtu v průběhu roku dochází. Intuitivně bychom se mohli ptát, kam tyto peníze putují (v případě záporné změny), nebo z jakého paragrafu byli přesunuty (v případě změny kladné). Cílem třetí části analýzy je podívat se, zdali spolu rozpočty po změnách jednotlivých paragrafů korelují a s jistým zjednodušením by se tedy dalo říct, že prostředky z paragrafu A plynou zpravidla na paragraf B (obdobně rostoucí prostředky na paragraf X se během roku přesunuly zpravidla z paragrafu Y).
K této korelační analýze bylo využity rozpočty paragrafů každé z obcí s rozšířenou působností (mimo statutárních měst a hlavního města Prahy) na kvartální bázi.
Kromě významné negativní korelace, jež byla pro účely této analýzy definována jako menší než -0.5, jsme požadovali také vysokou četnost, tedy aby se jednalo se o paragrafy, jež se vyskytují v rozpočtu alespoň 40 obcí s rozšířenou působností a dá se tedy hovořit o trendu pozorovatelném mezi významným zlomkem obcí. Dále jsme eliminovali korelace rozpočtu paragrafů, jež dosahovaly výrazné směrodatné odchylky, tedy průměrně se jednalo o negativní korelaci rozpočtu paragrafů, ovšem rozptyl hodnot kolem průměru byl výrazný.
Jedinou dvojicí paragrafů, jejichž rozpočty významně negativně korelovaly, jsou Volby do Evropského parlamentu (6117) a Ostatní všeobecná vnitřní správa jinde nezařazená (6149), jež dosahují korelace -0.99 se směrodatnou odchylkou 0.06. Tyto paragrafy mělo v loňském roce zaúčtováno alespoň 88 obcí, tedy zhruba polovina všech obcí ve vzorku.
-
Pro účely analýzy byla směrodatná odchylka definována jako menší než 15 procentních bodů. ↩